torsdag den 22. september 2011

KIRKENE I PROVENCE

Og deres smukke religøse figure.
At besøge kirkene i Provence er et "must". I hvertfald hvis man er mig. Et kig ind i den mest ydmyge lille "bjergbyes" kirke til den mest overdådige kirke - i f.eks. Avignon - er virkelig en rejse - til et stemningsfuld univers. Det er nu ikke fordi, at jeg er specielt religiøs anlagt - jeg er nok som folk er flest.....

Men når jeg træder ind i alverdens kirker - ja... så sænker roen sig over mig. Jeg beundrer kirkens skønhed - hvadenten den er simpel el. overdådig - i sin udsmykning. Jeg trives især med den særlige stilhed - som fylder mit sind. Og så nyder jeg, at betragte kirkernes smukke religiøse figurer - og henrykkes over - at jeg selv har lige netop  sådan en "skønhed" både i privaten - som i vores shop. Det gør mig bare så glad :)  Madonnaerne i vores shop - finder du lige HER 



Det er ikke i alle kirke - det er muligt at tage billeder. I nogle kirker er det simpelthen forbudt - mens andre kirker - er besøgt af lokal befolkningen - som reflektere over livet - i en stille stund. Så tager jeg ikke billeder - det er man nødt til, at respektere. Men heldigvis er der stadig masser af muligheder - for at tage et skønt stemningsbillede :)



Også husenes facader prydes sommetider af smukke religiøse figure. Billedet her blev spottet ved en tilfældighed - og jeg synes simpelthen, at både tekst og figur - er fantastiske.


Se, det var endnu en historie fra Provence - et vidunderligt rejsemål. Jeg anbefaler det - på det varmeste. Og deler man sin passion for gamle og antikke "sager" med lokal befolkningen ..... ja, så får man noget ekstra historie med hjem :)

Næste rejsemål er allerede bestemt. Flybilletterne er bestilt - og dennegang går turen til VIDUNDERLIGE ROM. Det bliver nu ikke på "denne side af jul" - men at have noget skønt, at se frem til - det er bare "sagen". Og holder jeg af Frankrig - ja, så holder jeg ligeså meget af Italien. Det land må jeg bare besøge - mindst éen gang om året. Sproget - duften - maden - vinen - naturen og menneskene - JEG ELSKER DET HELE :)

Ha' en dejlig fredag og...
  

1 kommentar:

Frøken Anker sagde ...

Hej Dorthe
Jeg håber, at jeg får min mand med til Rom til foråret. Men først skal vi lige til Berlin. Jeg har en søn, der boede der, og siden har vi ikke kunne få nok af den by. Denne gang skal vi være guider for noget familie.

Glæder mig til bøgerne :o)

God søndag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...