søndag den 13. marts 2011

Nostalgi - og tider der var engang...

Kaméer - skøn elegance.

Jeg facineres af Kaméer. Deres skønhed og sarte elegance og i særdeleshed deres udformning - er virkelig ægte håndarbejde. Mine Kaméer bruger jeg sammen med andre smukke ting - til at skabe fine og stemningsfulde stilleben.


Kaméer er oprindelig udskårne stene - med "fremstillinger" i ophøjet arbejde. De bruges især til indfatning i fingerringe, brocher, vedhæng og lign. Eller som prydelse på kostbare skrin og andre fine genstande.  


Hyppigst var Kaméer udskåret af stene der bestod af to eller flere lag af forskellig farve, såsom Onyx eller Sardonyx - så at det ophøjede billede fik en anden farve end grunden - og derved trådte skarpere frem.


 Kaméer har været kendt helt tilbage som fra Oldtiden - og det er herfra man kender til de ypperste af slagsen. Deres størrelse var betragtelig nemlig hele 31 - 32 cm store. Til de mest kendte af dem høre en Kamé til - som stammer fra Petrograd  - forestillende et hellenistisk fyrstepar.  

I nyere tid har man dog brugt udskårne konkylier - som består af to lag - et hvidt og et rødligt. Så er du i besiddelse af en gammel Kamé - så glæd dig over din "skat" og lad dig betage over det stykke arbejde - nogen har lagt for dagen - for netop at lave en sådan :)

Se - det var lidt om smukke Kaméer.



3 kommentarer:

Frøken Anker sagde ...

Hvor er de smukke. Er det nogen du sælger i butikken?

Skal besøge mit barnebarn på 8 mdr., der har fået falsk strubehoste. Så moren kan vist trænge til lidt aflastning.

Hygge
Birgitte

Anette (Hvit Romantikk) sagde ...

Så vakre disse var, nydelige. ♥

Jeg er så glad, for nå har jeg fått parfyme plakaten jeg vant hos dere. :) Helt nydelig altså ! ♥ Tusen hjertelig takk, gleder meg til å ramme den inn. :)

Jeg har en giveaway gående inne hos meg om du vil være med.

Ønsker deg en strålende søndag videre ! ♥

Klem Anette

Bettina Holst - om kunst, indretning, kreative ideer o.ma. sagde ...

Jeg synes også de er super søde og har lavet øreringe af dem, som jeg sælger i min butik, så det er faktisk lidt sjovt at læse historien bag dem :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...